Overzicht Digging for Data Deelnemers

[Nieuws]

De app Archeologica was de winnaar van het event. De rest van de deelnemers staan in willekeurige volgorde weergegeven.

App naam: Archeologica
Teamnaam: Archeologica
Organisatie: Eaglescience Software B.V.
Teamleden: Marc Grootjen, Leandra Swiers, Jeroen de Man, Franc Grootjen, Stijn de Boer, Ron Hommelsheim en Steffen Ricklinres
Samenvatting: Deze app maakt het mogelijk om in teams een leuke game te spelen die ondertussen de data verrijkt met meer informatie. Dit competitieve en educatieve
spel zorgt voor interactie en breidt de bestaande dataset uit met waardevolle
informatie.
Screenshot:

App naam: Geo-logical/Sightes
Teamnaam: DigData
Organisatie: Geo-logical(Delft), ESG sightes
(Dronten), Thinksharp (rotterdam)
Teamleden: Sjoerd Kluiving, Ed Fennema en Geoffrey van den Ouden
Samenvatting: Deze interactieve app begeleid je op drie fietsroutes in Zuid-Holland en geeft bij elke locatie uitleg bij het object dat de
gebruiker in AR op zijn smartphone in het landschap ziet staan/liggen. Dit geeft een helder beeld van welke historisch bijzondere plekken en archeologische vondsten er in je omgeving bestaan, elk met een lange of korte lijn naar het verleden.
Screenshot:

App naam: 2Discover
Teamnaam: 2Discover
Organisatie: 2Discover
Teamleden: Romke, Gerben, Alex en Ruben
Samenvatting: Deze interactieve app begeleid je op drie fietsroutes in Zuid-Holland en geeft bij elke locatie uitleg bij het object dat de
gebruiker in AR op zijn smartphone in het landschap ziet staan/liggen. Dit geeft een helder beeld van welke historisch bijzondere
plekken en archeologische vondsten er in je omgeving bestaan, elk met een lange of korte
lijn naar het verleden.
Screenshot:

App naam: Tribble Media
Teamnaam: De Verborgen Schat
Organisatie: Tribble Media
Teamleden: Sjoerd Folkeringa, Erwin Oudshoorn en Jim Kroon
Samenvatting: Zuid-Holland zit vol verborgen
schatten. Trek erop uit en kom te weten welke
archeologische vondsten er in jouw buurt zijn
gedaan. Ontdek jij waar een Romeinse munt of
een hielbijl uit de prehistorie in gevonden? Pak
de fiets en kom meer te weten over het
ontstaan van Holland. Zodra je op de juiste
locatie bent wordt de schat beschikbaar in de
app. Wat heb je gevonden? Hoe ziet het eruit?
Uit welke tijd komt het? Waar kun je de vondst
bekijken? Wacht niet langer, ga op pad en
ontdek!
Screenshot:

App naam: Novitas
Teamnaam: Caught in Time
Organisatie: Novitas Heritage
Teamleden: Marc van Hasselt, Peter Zweistra en Mark Naus
Samenvatting: Gebruik makend van de bestaande software van Caught, wordt een applicatie
ontwikkeld die groepen spelers nieuw inzicht geeft in het rijke archeologische
verleden van Zuid-Holland. De applicatie is meer dan een virtuele tour langs archeologische vindplaatsen en objecten. Spelers worden uitgedaagd puzzels en uitdagingen op te lossen, waardoor zij actief in contact worden gebracht met archeologisch erfgoed. Door een mate van
zelfbeschikking in de keuzes en beslissingen die zij maken, worden spelers
gedwongen kritisch na te denken over archeologische vraagstukken.
Screenshot:

App naam: TijdMapp
Teamnaam: Tijdlab
Organisatie: Tijdlab
Teamleden: Jeroen Bolhuis, Thomas Verhoeven, Rob van Haarlem,
David van Coevorden
Samenvatting: Tijdmapp is een applicatie om de geschiedenis van Nederland mee te
ontdekken. De gebruiker wordt meegenomen in het verhaal van een locatie naar keuze. Met
Tijdmapp wordt alles een ontdekkingstocht! Voor Digging for Data willen we de applicatie
toespitsen op “Strijd tegen het water” door de eeuwen heen. De gebruiker maakt tijdens een
route kennis met hoe er door de eeuwen heen werd omgegaan met de dreiging van het
water, maar hoe water ook een belangrijke reden was voor de ontwikkeling van de provincie.
Screenshot:

App naam: DiggAR
Teamnaam: Platipus Flardinga
Organisatie: Platipus
Teamleden: Theo Lagendijk, Sylvia Lagendijk – van Delft, Thomas de Fretes, Yorick van Driel, Coen de Koning
Samenvatting: DiggAR wordt een app voor het onderwijs waarbij we docenten of studenten
het makkelijk maken om een museumpje in te richten waar deze in de vorm van een speelse
mixed-reality ervaring zijn of haar publiek doorheen kan leiden voor een geschiedenisles
of -presentatie. We zien deze app als een tool voor de ondersteuning van academische
colleges door een manier te bieden om vondsten te zoeken, te organiseren en te presenteren aan anderen. De kracht van de app schuilt in de mogelijkheid om digitale informatie ruimtelijk, op ware grootte te delen met anderen en te kunnen presenteren vanuit
een persoonlijk perspectief.
Screenshot:

App naam: Vici.org
Teamnaam: Veni vidi – vici
Organisatie: Vici.org
Teamleden: René Voorburg
Samenvatting: Vici.org is dé website die archeologische vondsten en locaties op de
kaart zet. De kracht van Vici.org is – helaas anders dan de beoordelingscriteria vereisen –
juist dat het niet overwegend gebruik maakt /zal maken van data van Zuid-Holland. Vici.org is – zoals gebruikers verlangen – een onbegrensde archeologische kaart.
Screenshot:

App naam: X Marks the Spot
Teamnaam: Just-Diggging for Data
Organisatie: Just-BI (www.just-bi.nl)
Teamleden: Roland Bouman, Ivo Moor, Shervin Soleymanpoor, Nicky van Meurs, Lucio Cabrera, Michiel Pors, Gabriel Garcia Mayorca, Esra Koenen, Koen Lapre, Ralph Freeke en Paul Schoondermark
Samenvatting: ‘X Marks the Spot’ is een mobiele web app om het taggen van
archeologische data te crowdsourcen. Deze data betreft ingescande opgravingsdocumenten en afbeeldingen. Gebruikers kunnen met de app de provincie Zuid-Holland helpen om metadata te verbeteren en te verrijken. Gebruikers zien hun omgeving op de kaart. Markers tonen globaal de locatie van opgravingen en de documentatie die daaraan gerelateerd is. Gebruikers kunnen de markers verplaatsen en zo de locatie van de opgraving verifiëren.
Daarnaast kunnen ze metadata van de digitale documenten verbeteren.
Screenshot:

App naam: Dwalen door de Romeinse vicus
Teamnaam: Speurapp Romeinse vicus
Organisatie: IRIAS & twee zzp-ers
Teamleden: Jeroen Nijhuis, Cecile Bogels en Julia Chorus
Samenvatting: Via de speurapp ‘Dwalen door de Romeinse vicus’ willen we een breed
publiek op toegankelijke wijze laten kennismaken met het vroegere Romeinse kampdorp (‘vicus’) in (in eerste instantie) Alphen a/d Rijn. Wie woonden er in de vicus bij het Romeinse fort Albaniana? Hoe multicultureel was deze bewonersgroep? Hoe leefde men samen en hoe verschilde dat van de bezetting van het fort? We willen het publiek bewust maken van het verleden van hun (woon)plaats en hen inspireren om er
meer over te ontdekken.
Screenshot:

App naam: AROMA: verenig de verhalen en
de objecten met augmented reality.
Teamnaam: Universiteit van Amsterdam
Organisatie: Universiteit van Amsterdam
Teamleden: Axel Bremer, Thomas
Flynn, Prof.dr. Wim Hupperetz, Dr.ir. Jaap Kamps en Jitte Waagen,
Samenvatting: De AROMA (Augmented Reality Object Museum Application) App
gebruikt augmented reality om de objecten en de verhalen te verenigen door 3D objecten te
tonen bij narratieve beschrijvingen. De Crossroads demo herbruikt 3D modellen uit
het CEMEC project en de tentoonstellingscatalogus om, zonder verdere
aanpassingen, de verhalen in het boek tot leven te brengen met gedetailleerde en interactieve 3D scans. De app is generiek toepasbaar op iedere archeologische collectie met 3D modellen en bijbehorende narratieve beschrijvingen, en creëert een nieuwe, unieke ervaring.
Screenshot:



Gemstone with a carving of two horses by a trough, Roman period. Foto van de Provincie Zuid-Holland




Gemstone with a carving of two horses by a trough, Roman period. Foto van de Provincie Zuid-Holland




Gemstone with a carving of a winged figure, Roman period. Foto van de Provincie Zuid-Holland